הציור הביוגרפי משלב בין הציור לביוגרפיה של המשתתף
ומבוסס על הגישה הביוגרפית ברוח האנתרופוסופיה.
לשאלות "מה זאת אומרת: ביוגרפיה ברוח האנתרופוסופיה"?
ו"מה זה ציור ביוגרפי?" מתייחס מאמר זה.
אתחיל במשמעות המילולית:
ביוגרפיה: ביו = חיים, גרפיה = רישום. רישום החיים כלומר: סיפור חיי האדם.
אנתרופוסופיה: אנתרופוס = אדם, סופיה = חכמה. כלומר: חכמת האדם.
האנתרופוסופיה: היא מדע חכמת האדם, שפיתח וניסח רודולף שטיינר.
שטיינר היה הוגה דעות ומייסד האנתרופוסופיה, נולד ב – 1861. הוא למד מדעי הטבע, מתמטיקה ופילוסופיה בוינה והיה בעל תואר דוקטור במקצועות אלה. שטיינר פיתח את הדרך האנתרופוסופית המבוססת על ההנחה שניתן לחקור באופן מדעי את רוח האדם.
לתפיסתו כדי להגיע להכרה אמיתית את עולם הרוח, על האדם להיות בהלך נפש של יראת כבוד ופתיחות לטבע ולאדם עצמו. מתוך הלך נפש זה ומתוך המחקר המדעי-רוחי, האנתרופוסופיה מנסה להסביר את עולם הרוח והתנהלות הבריאה. היא פונה להבנה של האדם, כדי שחזרתו לעולם הרוח תהיה מתוך בחירה מודעת.
שטיינר רצה לפתוח לפני האדם המודרני דרך להשקפת עולם רוחנית ואנושית, שבמרכזה נמצאת האישיות החופשיה והחושבת של האדם העצמאי. הוא שם דגש על עצמאות וחירות רוחנית מלאה כתנאי להתפתחות בריאה.
הגישה האנתרופוסופית היא הוליסטית והיא מניחה כי כל עשייתו של האדם נגזרת מתוך תמונת האדם והעולם השלמה. גישה זו מתארת את ישות האדם השלמה כמורכבת מגוף, נפש ורוח.
כיום האנתרופוסופיה נוגעת במגוון רחב של תחומים החל בחינוך, אמנות, מדעים, ריפוי, חברה, תזונה ותנועה.
הביוגרפיה ברוח האנתרופוסופיה עוסקת בהתפתחות האדם ומתארת (על ידי החוקים הביוגרפיים) את המסע האנושי מלידה עד מוות. היא עוסקת בהתפתחותו הגופנית, הנפשית והרוחנית של האדם ובצמתים החשובים בחייו. החוקים הביוגרפיים מאירים את המסתורין של התפתחות האדם. הם נותנים לאדם כלים להכיר ולהבין את השלב בו הוא נמצא, אם כשהוא מעוצב על ידי הסביבה שגדל בה ואם כאשר הוא מבין את ההתפתחות של הכוח הרוחני בתוכו, המאפשר, משלב מסוים, לעצב את גורלו מתוך האקטיביות שלו.
הידע שעומד מאחורי הביוגרפיה הוא הידע האנתרופוסופי הרחב על מהות האדם וחוקי ההתפתחות להם הוא נתון ובהם גם חוקיות הקארמה והגורל.
כאשר אדם עושה תהליך של עבודה ביוגרפית ומתבונן בחייו באופן שיטתי, עשוי להתגלות לעיניו "החוט המקשר" העובר דרך התקופות השונות, דרך העליות והמורדות שבחייו ומעניק להן משמעות. בתהליך זה מוצעים כלים מודרניים של התפתחות עצמית בעזרתם האדם יכול לבנות יחסים חדשים בינו לבין חבריו ובינו לבין עצמו.
חזרה לציור הביוגרפי:
הציור הביוגרפי של "נהר החיים" אותו פיתחתי, מבוסס על התפיסה הביוגרפית שהוסברה כאן.
באירועים ובסדנאות שאני מקיימת אני משלבת באופן מעשי וחוויתי בין מחשבה, רגש והיזכרות ליצירה בצבע וחומר. בהנחיה המובילה את המשתתפים להתבונן בביוגרפיה שלהם ולצייר בעקבותיה על הנייר אני מאפשרת לתהליך של התבוננות להתרחש.
בדרך יצירתית, תוך שימוש בטכניקות ציור ובדימויים חזותיים, נוצר קשר מוחשי ציורי אל מקומות רגשיים ואל החוויה האישית המעניקה משמעות לסיפור הביוגרפי.
בסדנאות שאני מקיימת ובאירועים המיוחדים של "נהר החיים" המשתתפים חווים את האפשרות לגעת באותו "חוט מקשר" בחייהם ולמצוא תובנות ומשמעות.
פירוט נוסף על הנעשה בסדנאות ובאירועים ניתן למצוא בעמוד "סדנאות" ו"אירועים" (קישור).
המאמר מבוסס על חומר באתר אנתרופוסופיה בישראל ובו מאמרו של רונן האן
והגדרת מושג הביוגרפיה וכן על ויקיפדיה וידע אישי.